Připravují vysokorychlostní trať Praha - Brno - Ostrava

11. 10. 2019

Aktuální stav příprav stavby vysokorychlostní železniční trati Praha - Brno - Ostrava projednali v Brně zástupci zainteresovaných organizací. Jde o zcela novou vlakovou trasu s rychlostí jízdy do 320 km za hodinu s mimoúrovňovým křížením všech ostatních pozemních dopravních prostředků. Kopírovat bude zhruba trasu dálnice D1. V Brně v terminálu na Vídeňské má odbočovat na Šakvice ve směru k BřeclaviZ Brna do Přerova podstoupí trať modernizaci na cestovní rychlost 200 km v hodině a pak dál na Ostravu má být uzpůsobena na rychlost 320 km/hod.

Správa železniční dopravní cesty se zapojila do aktualizace Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje,  která zpřesňuje vedení trasy. Cíl je, aby v roce 2030 byl celý úsek VRT mezi Prahou a Brnem rozestavěn a v některých částech i zprovozněn. Terminály Praha-východ, Jihlava a Brno - Vídeňská umožní průjezd velmi rychlých expresních spojů plnou rychllostí , tak zastavení pomalejších vlaků.

Na mezistátní vysokorychlostní vlaky mezi velkými městy budou navazovat konvenční tratě. Výrazně zkrátí dobu cestování. Od metropolí do krajů a okresů budou směřovat rychlé vnitrostátní vlaky (např. Brno - Jihlava) a rychlé regionální vlaky (Brno - Velké Meziříčí). Takové řešení provozují např. Francie, Španělsko, Německo. Práce na studii proveditelnosti VRT Praha - Brno - Břeclav jsou ve své polovině, přičemž SŽDC dostává z této studie průběžně výsledky. 

Předseda klubu zastupitelů KSČM Jihomoravského kraje Stanislav Navrkal  podotkl: "Je to jeden z kroků kraje, kterému dali komunisté ve svém volebním programu podporu. Uskutečnění tohoto díla potrvá několik volebních období. Vysokorychlostní železnice, která lidem výrazně zkrátí dobu strávenou na cestě,  navazuje na stavbu nového brněnského hlavního vlakového nádraží v tzv. odsunuté poloze, pro kterou jsem také hlasovali. Budování vysokorychlostní tratě přednostně mezi Prahou a Brnem jsme podpořili také proto, aby tato mezistátní rychlá trať jih Moravy neminula svým vedením v jiném koridoru a umožnila tak našim občanům rychlé pozemní spojení s metropolemi celé Evropy."

Autor: 
(vž)