Obchodníci si na své konferenci postěžovali, že se až příliš zboží prodá ve slevě. Prohlásili, že je na čase slevy výrazně omezit. Mezinárodní řetězce ale jen sklízí plody své strategie, když v 90. letech téměř zlikvidovali české samoobsluhy.
Nedávno jsem se v médiích dočetl o konání maloobchodní konference výrobců a obchodníků. Tam zaznělo, že díky příznivé ekonomické situaci nastal ten pravý čas na výrazné omezení slevových akcí. Zejména zástupci prodejních řetězců s drogerií či supermarketů si posteskli, že se až 50 procent rychloobrátkového zboží, tzn. potraviny, drogerie apod., prodá v akčních slevách. Na konferenci zazněly i názory, že se obchodníci dostali do spirály slev.
Na první pohled by si čtenář mohl říci, jak ti obchodníci na nás všech vlastně prodělávají. Když se nad tím člověk hlouběji zamyslí, tak je to jinak. Kdyby ti obchodníci tak strašně prodělávali a český trh by pro ně byl tak neperspektivní, tak by zde nefigurovalo tolik značek supermarketů ani drogerií. Kdyby pro ně slevy byly tak nevýhodné, tak by tyto subjekty neinvestovaly tolik peněz do televizních, rádiových ani internetových reklam. Ani bychom neměli schránky plné »akčních« letáků, kde nás prodejci zvou za výhodnými nákupy. Prostě by to nedělali a český trh by opustili.
Děje se pravý opak. Neustále čtu, jak se každoročně zvětšuje prodejní plocha a jak prodejci rekonstruují či vylepšují své stávající prodejny. Ještě jsem neslyšel, že by u nás zkrachoval nějaký supermarket, maximálně jednu značku skoupí druhý. Na této konferenci si stěžovali přesně ti, kteří v devadesátých letech začali likvidovat drobné prodejce a samoobsluhy právě tím, že dlouhodobě prodávali za podnákladové ceny, což si český obchodník dovolit nemohl. Jakmile se zlikvidovaly české samoobsluhy, nastal obrovský boom supermarketů různých značek, který se přesouval z větších měst i do těch menších. Tím si na sebe upletli bič, protože se konkurence neustále zvětšovala.
Navíc o některých slevách se dá pochybovat, zdali to skutečně sleva je a kvalita zboží je často nic moc. Pokud chtějí obchodníci skutečně hledat rezervy, kde ušetřit, měli by si místo omezování slev udělat inventuru ve svých přebujelých managementech. A také by měli zvýšit mzdy těm, díky kterým vydělávají – tedy prodavačům a pokladním.